Zit je met een motormanagement lampje dat brandt en vermoed je dat je wervelkleppen (swirl flaps) problemen geven? Dit is een veel voorkomend euvel bij moderne dieselmotoren, veroorzaakt door koolaanslag en roet. Wat begint met wat vermogensverlies of inhouden kan uitgroeien tot ernstige motorschade als de kleppen afbreken en in de cilinders terechtkomen.
Bij Menges & de Vries in Emmen bieden wij je een definitieve, slimme software-oplossing. Deze is niet alleen veel goedkoper dan vervanging, maar voorkomt ook dat het probleem in de toekomst terugkeert.
Wat zijn wervelkleppen?
Wervelkleppen zijn kleine, beweegbare kleppen in het inlaatspruitstuk, voornamelijk bij moderne dieselmotoren. Ze hebben een belangrijke functie: ze creëren een ‘werveling’ (swirl) in de inlaatlucht bij lage toerentallen en belasting. Dit zorgt voor een betere menging van lucht en brandstof.
Het doel: Efficiëntere verbranding, lagere uitstoot en een betere werking van de EGR-klep.
De symptomen van defecte wervelkleppen herkennen
Helaas is deze functie ook hun zwakte. Door de recirculatie van uitlaatgassen (EGR) raken de wervelkleppen en het inlaatspruitstuk na verloop van tijd ernstig vervuild met kool- en roetaanslag.
Je herkent problemen aan de volgende symptomen:
- Vermogensverlies: De motor trekt minder krachtig, vooral bij lage toeren.
- Schokken of inhouden: De motor loopt onrustig of schokkerig.
- Noodloop: De auto schakelt in een noodprogramma, waardoor je weinig vermogen hebt.
- Storingsmelding: Het motormanagementlampje brandt op je dashboard.
Let op: Het grootste gevaar is dat de kleppen vast komen te zitten of, erger nog, afbreken. Stukjes afgebroken metaal of kunststof komen dan in de cilinder terecht, wat leidt tot catastrofale en zeer dure motorschade.
Mogelijke foutcodes (VAG-specifiek)
Als je de auto laat uitlezen, dan zie je vaak foutcodes die wijzen op problemen met de aansturing van de inlaatklep. De meest voorkomende foutcode die duidt op vastzittende wervelkleppen is:
- VAG P2015: Positiesensor Klep Inlaatspruitstuk, bank 1 (signaal onwaarschijnlijk).
Maar ook foutcodes zoals P2009, P2010 of P3134 wijzen op een probleem met de aansturing van de kleppen. Dit bevestigt dat de softwaremodificatie nodig is.
Onze oplossing voor problemen met de wervelkleppen
Het is lang niet altijd noodzakelijk om defecte wervelkleppen voor veel geld te vervangen. Dat is vaak een tijdelijke oplossing, want ze zullen op termijn opnieuw vervuilen. Bij Autobedrijf Menges & de Vries in Emmen hebben we een veel betere, tijd- én kostenbesparende oplossing voor dit probleem in de vorm van een gespecialiseerde softwareaanpassing.
Zo werkt onze definitieve oplossing:
- Softwarematige deactivering: We voeren een specifieke aanpassing door in de ECU van je auto. Hierdoor wordt de software van de wervelkleppen uitgeschakeld, waardoor de auto de aansturing van de kleppen negeert en er geen foutcodes meer worden gegenereerd.
- Mechanische controle: Cruciaal is dat de kleppen mechanisch nog steeds vrij moeten kunnen bewegen. Als de kleppen al vastzitten, moeten we de kleppen preventief verwijderen of vastzetten in de open positie voordat we de software uitschakelen. Dit bespreken we altijd vooraf met je.
- Resultaat: Jouw auto genereert geen foutcodes meer en het risico op motorschade door afbrekende kleppen is permanent weggenomen.
Dit is een vakkundige en bewezen methode waarbij je de motor betrouwbaar maakt, zonder het hoge kostenplaatje van het vervangen van het complete inlaatspruitstuk.
Aangepaste openingstijden
- Woensdag 24 december tot 15:00 geopend (geldt voor zowel de werkplaats als de verkoop)
- De werkplaats is gesloten van 25 december tot en met 4 januari
- 25 & 26 december gesloten
- Zaterdag 27 december 09:00-16:00
- Maandag 29 december 09:00-17:00
- Dinsdag 30 december 09:00-17:00
- Woensdag 31 december 09:00-13:00
- Donderdag 1 januari gesloten
- Vrijdag 2 januari 09:00-17:00
- Zaterdag 3 Januari 09:00-16:00