Het probleem
Merk je dat je auto de laatste tijd inhoudt bij het optrekken? Heb je het gevoel dat het vermogen afneemt, loopt de motor stationair onrustig of brandt er zelfs een oranje motorstoringslampje op je dashboard?
Grote kans dat je motor last heeft van inwendige vervuiling. Vooral bij moderne benzinemotoren (zoals TFSI en TSI) slibt het inlaattraject langzaam dicht. Bij Menges en De Vries in Emmen lossen we dit probleem vakkundig op met een professionele granulaatbehandeling (ook wel Walnut Blasting genoemd). Wij zorgen dat je motor weer vrij kan ademen en zijn originele prestaties terugkrijgt.
Waarom vervuilt je motor?
Je motor is zuinig, maar heeft een kwetsbare plek. Omdat de brandstof bij directe inspuiting de inlaatkleppen niet meer ‘schoonspoelt’, koeken oliedampen aan. Het gevolg is een koolaanslag. Zie het als ‘aderverkalking’ van je auto. De luchttoevoer slibt langzaam dicht, waardoor de motor letterlijk stikt.
Je merkt dit aan vermogensverlies, maar wacht je te lang? Dan riskeer je dure motorschade.
De oplossing: granulaatreiniging
De enige manier om de inlaat weer volledig vrij te maken is met een granulaatreiniging. Bij Menges en De Vries gebruiken we hiervoor een geavanceerde techniek. Wij stralen de inlaatkleppen onder hoge druk schoon met granulaat van gemalen walnootschillen.
Waarom is dit de beste methode?
- 100% veilig: Het granulaat is krachtig genoeg om de aanslag te verwijderen, maar zacht genoeg om het metaal van je motor absoluut niet te beschadigen.
- Als nieuw: We stralen door tot het metaal weer volledig blank is. De inlaat is weer net zo schoon als toen de auto uit de fabriek kwam.
- Direct resultaat: Je motor krijgt weer lucht. Je merkt direct dat het originele vermogen terug is en je verbruik daalt.
Bij welke auto’s komt dit probleem veel voor?
- Audi 1.2 1.8 en 2.0 TFSI
- Volkswagen 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
- Peugeot 1.6 THP
- Citroën 1.6 THP
- DS 1.6 THP
- BMW
- Seat 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
- Skoda 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
- Ford 1.0 Ecoboost
De motoren van bovenstaande merken staan bekend om het snel vervuilen van de inlaat en daardoor ontstaat motorvervuiling. De prestaties van de motor worden hier flink door verminderd en wanneer dit niet tijdig opgelost wordt, lopen de reparatiekosten snel op.
Wat kost granulaatreiniging?
We draaien er niet omheen: granulaatreiniging is een arbeidsintensieve klus. Omdat we bij de ene motor overal makkelijk bij kunnen en bij de andere veel onderdelen moeten demonteren, verschilt de prijs per auto.
Waarom granulaatreiniging altijd uit kan? Heel simpel: door in te grijpen voorkom je ernstige motorschade, zoals verbrande kleppen. De kosten voor zo’n motorrevisie liggen vele malen hoger dan deze reiniging. Bovendien bespaar je direct op brandstof omdat je motor weer efficiënt loopt.
Wil je vooraf weten waar je aan toe bent?. Bel ons even of stuur een bericht met je kenteken. Dan kijken we met je mee en geven we je direct een heldere prijsindicatie.
Waarom granulaatreiniging bij Menges en De Vries?
Het reinigen van inlaatkleppen is precisiewerk. Een korrel granulaat in de cilinder kan fataal zijn; daarom wil je dat dit 100% veilig gebeurt.
Bij Menges en De Vries hebben we de specialistische apparatuur en kennis in huis om dit perfect uit te voeren. Wij doen niet aan half werk met chemische toevoegingen die het probleem niet oplossen, maar kiezen voor een bewezen mechanische reiniging. Of je nu een VAG, BMW of PSA-motor hebt: wij combineren technische expertise met de nuchtere service die je van ons kent. Eerst een eerlijke diagnose, dan pas sleutelen.
Contact opnemen voor granulaatreiniging
Merk je dat je auto inhoudt? Wacht niet tot het motorlampje gaat branden en de schade groter wordt. Neem contact op met onze werkplaats in Emmen. We kijken graag met je mee.